Kantoormeubelen kopen? Waar moet je op letten?
Hebben je huidige kantoormeubelen de beste tijd gehad? Of begin je voor jezelf en heb je nieuwe kantoormeubelen nodig? Goed meubilair kopen lijkt misschien heel gemakkelijk, maar er komt vaak meer bij kijken dan je denkt. Zo heb je te maken met ergonomie, budget, ruimte, medewerkers, leasen of kopen en wettelijke richtlijnen. Maar niet getreurd, we geven je hier handige tips voor het aanschaffen van nieuwe kantoormeubelen, voor een klein of groot project.
Waarom kantoormeubelen kopen?
Kantoormeubelen zijn er in verschillende soorten, maten, types en groottes. Waarom zijn kantoormeubelen zo belangrijk? Kantoormeubelen zorgen voor ergonomie en sfeer op kantoor. Laten we beginnen met ergonomie. Een goede ergonomische werkplek is tegenwoordig essentieel voor jou en je medewerkers. Waar een werkplek, zoals een bureau en een bureaustoel vroeger statisch waren en op een vaste hoogte stonden, is het tegenwoordig veel dynamischer. De norm is dat het bureau in hoogte instelbaar moet zijn en dat een bureaustoel dynamisch zit. Met een dynamische bureaustoel bedoelen we, dat de rugleuning los staat en je een actieve zithouding aanneemt. Een ergonomische werkplek afgesteld per individu “iedereen is immers anders” zorgt voor minder last van de schouders en de spieren in de rug en nek. Dit voorkomt vaker lichamelijke klachten. Daarnaast is sfeer en akoestiek belangrijk op kantoor. Werk je in een grote ruimte, zoals een kantoortuin of een groot kantoor? Dan is geluid erg belangrijk. Minder geluid zorgt voor minder afleiding en een hogere productiviteit. Een roomdivider zoals een vakkenkast, een schuifdeurkast of akoestische panelen zorgen voor geluidsdemping. Daarnaast is de aankleding belangrijk. Laat een tekening schetsen en vraag om interieur advies.
Waar moet je opletten bij het aanschaffen van kantoormeubelen?
Het aanschaffen van kantoormeubelen doe je niet zomaar even. Als je jezelf dan hebt voorgenomen om nieuw kantoormeubilair te kopen, zijn er een aantal punten waar je op kunt letten.
- Ga voor kwaliteit en duurzaamheid. Hoewel het verleidelijk is om voor goedkoop meubilair te gaan, doe je er vaak niet goed aan. Meestal is er een reden waarom de kantoormeubelen zo goedkoop zijn. Je wilt immers niet dat de meubelen het snel begeven en dat je over een aantal jaar alweer op zoek moet naar nieuw meubilair.
- Ergonomie. Een goede ergonomische werkplek zorgt vaak voor minder fysieke, lichamelijke klachten zoals rugpijn, nekpijn en schouderpijn.
- Let op je medewerkers. Medewerkers zijn de motor van je bedrijf. Neem ze mee in de beslissingen en laat bureaustoelen aanmeten. Iedereen zit namelijk anders en een gezonde medewerker levert je meer productiviteit en minder problemen op.
- Ruimte. Neem een plattegrond mee met afmetingen van de ruimtes, die je wil laten inrichten. Een elektrisch bureau van 1,60 meter kan er in de showroom of op het internet klein uitzien, maar dat kan een vertekend beeld laten zien. Het intekenen of opmeten van ruimtes voorkomt verrassingen.
- Wettelijk richtlijnen. In het Arbo besluit zijn richtlijnen opgenomen voor de kantoorwerkplekken. Veel ergonomische producten voldoen aan de NEN en de NPR norm. Let er bij het aanschaffen van werkplekken op, dat deze voldoen aan de wettelijke richtlijnen. Deze normen zeggen iets over de instellingen en de maatvoering van de kantoormeubelen, bijvoorbeeld van een bureaustoel. Je wilt immers dat jouw kantoormeubelen goed zijn getest en kwaliteit bieden.
- Duurzaamheid en milieuvriendelijk. Tegenwoordig is er steeds meer aandacht voor circulariteit en de cradle-to-cradle manier van het produceren van meubelen. De kantoormeubelen worden zo geproduceerd, dat ze aan het einde van de levensduur gemakkelijk gedemonteerd kunnen worden en recyclebaar zijn. Ieder kantoor heeft tegenwoordig te maken met duurzaamheid en met de aanschaf van makkelijk te recyclen producten, is het een overweging om mee te nemen.
Kantoormeubelen kopen bij Dijkgraaf in Apeldoorn
Ben je op zoek naar kantoormeubelen voor het inrichten van je kantoor of thuiswerkplek? Wij hebben een uitgebreide showroom. Je kunt jezelf ook alvast online oriënteren op onze website. Kom proefzitten in onze showroom, waar wij bureaustoelen van verschillende A-merken zoals Rovo, HAG, RH, Giroflex en Nowy Style (voorheen Rohde & Grahl) direct uit voorraad leveren. Onze adviseurs geven je advies over het zitten en laten je nog veel meer kantoormeubelen zien, zoals een zit sta bureau, kantoorkasten, vergadertafels, vergaderstoelen en complete inrichtingen. Je kunt ook kantoormeubilair huren of leasen. Je betaalt dan een vaste prijs per maand of per jaar. Tot snel in onze showroom.